Sabtu, 31 Mac 2018

encik dan kebun bandarnya



bila encik kak so semangat nak bertanam hahaha ini semua gara gara pokok cili dia hidup, gembira benor dia nak bercucuk tanam. walhal yang hidup tinggal 3 pokok jer, yang lelain tak tau macamana boleh mati hahaha

ulam raja


kak so baru tahu cara tanam ulam ni, senang yang amat hahahaha humban saja batangnya yang kita makan tadi kat tanah, insyallah hidup la dia hohoho
nasib ada fb, group kebun bandar.

itu usia 2 minggu, seronok rasa hati dia hidup ramai ramai dalam pasu tu.

ramuan tuam bayi


ini adalah bahan tuam bayi yang mak kak so buat:
1. lada hitam
2. halba
3. biji sawi
4.ketumbar
5. bawang putih

kalau opah kak so plak sekadar cintan manis jer hahaha





Isnin, 19 Mac 2018

kemalangan

Kak So tepek gambor dulu, sebab banyak nak dibebel kikiki







tutorial mkvtool utk rujukan sendiri jer

nak buat simpan jer, ipar tanya camner nak buat, gigihla kak so tangkap gambor hantar wasap kat dia. gambar tunggang terbalik sebab masukkan melalui tepon huhuhuhu













barang saya yang ada kat rumah mak

tak tau la orang lain, kalau kak so, nak balik rumah mak atau balik belah pahang, rasanya nak angkut rumah kan, senang jadi hahaha

benornya ni ambik gambar untuk rujukan barang apa yg ada tinggalkan disana supaya tak perlu la bawa dah.

Sabtu, 17 Mac 2018

dadeh

balik rumah mak, tetiba mak cakap, jom buat dadeh, lama benor tak makan, teringin plak, sambil mak masuk dalam bilik ambil resepinya. cakap kat mak, ehhh mana saya pernah buat dadeh la mak, bukan dengan saya, mungkin dengan adik ke 6, sekali mak jawab dan hulurkan resepi, dengan ko la, nah ni resepi, sekali tengok tulisan resepi huhhhhh memang saya yg menulisnya kah kah kah, tandanya lama giler dah tak buat.



Sabtu, 10 Mac 2018

Anak Saya Sudah tadika

punya lama tunggu zuriat... ehhh tetiba anak sudah pun masuk tadika... kejap jer kan tapi tadika 4 tahun di PASTI la...

Fuhhhh umur 4 tahun pun dah dah kena belajar tulis tulis pegang pensil sekarang ni. Cikgunya cakap nanti masa umur 5 tahun lagi banyak dia nak kena belajar, oleh sebab itu umur 4 tahun mesti dah pandai pegang pensil tulis tulis.




Ahad, 3 September 2017

tarikh lahir islam anak

Mak Kak So bising ooo
sebab tak tulis kat surat beranak
tarikh lahir dalam tahun islam anak
ok la
Kak so tangkap  jer la gambor hahahaha


Selasa, 4 Julai 2017

Campak- daun semambu - vapaley punya cerita raya

Anak berjangkit campak dari sepupunya masa raya baru ni.
Selepas demam tiga hari, kuar la bintat di tapak kakinya.
ok, sekarang sedang menunggu dengan sabar untuk bintat bintat itu keluar dengan jayanya, walaupun setakat hari ini masih di tapak kakinya sahaja hihihi.

berkait dengan campak ini terus la mencari diserata alam maya hoohoo iaitu daun semambu. Maklum la kali terakhir keluarga Kak So kena campak adalah 20-30 tahun yang sudah hahahaha jadi ingatan daun semambu tu memang kosong... yang ingat hanyala abah bawa balik dahan semambu untuk beberapa hari mandi, lepas tu abah ramas daun semambu dalam baldi dan kami mandi guna air tersebut.

Petua cari daun semambu senang jer bagi yang tak pernah kenal, iaitu cari di rumah orang india. mereka guna untuk buat sembahyang, jadi, kebanyakkan memang tanam pokok ini, kalau boleh minta dengan mereka, minta la, selalunya mereka memang bagi hahahaha... tapi ada syaratnya kena letak duit syiling. Nota penting yang kak So nak sampaikan adalah nama daun semambu dalam bahasa tamil adalah "vapaley" yer hohoho

ok gambor nanti la kak so letakkan seba laptop ni hidup tak hidup ikut suka hati dia hahahaha

apa pun salam syawal untuk semua...  Kak So beraya dalam rumah takut berjangkit plak nanti hihihi


Rabu, 24 Mei 2017

idea

bila penyambung wayar ko pendek, secara terpaksa, kena la buat begini kikiki
tu la beli hat murah, memang dapat yang pendek la wayarnya.
bertabah sajer la yer

 

Isnin, 22 Mei 2017

baby carrier 26.10.2014

Kak So beli jenama ni jer.
ni larat ke idak nak angkut anak kat belakang hohoho.
kalau leceh, Kak So gendong jer pakai tangan ,
baru la jadi mak sado kekononnya,
pastu sampai rumah tumbang, tak leh nak buat kerja kikiki
Harga Kurang sekupang RM50 kikiki



Khamis, 18 Mei 2017

Anak Sakit 23.10.2014

Masa dah balik dari berpantang la, masa tu la, baru la nak urus anak tak sihat secara sendiri, kalau tak berharap kat mak ajer kan, mak la tukang pikir apa sakit cucunya. ni dah dok asing, haaaa merasa la ko nak pikir anak sakit apa la ni kikiki